Zwanger in de zomer, dit moet je weten

Catgeorie icoon Gezondheid, Lifestyle

Voor veel mensen is de zomer hét moment om onder het genot van een wijntje op het terras te zitten, of met een heerlijke cocktail languit op het strand. Dat is voor jou nu even anders. Want met een zwangere buik is het warme seizoen niet altijd even fijn.

Warmte
De beste tempratuur voor je voor je lichaam is 37 graden. Belangrijk is, om te zorgen dat je lichaamstempratuur zo constant mogelijk is. Als de temperatuur buiten je lichaam stijgt, heeft je lichaamstemperatuur ook de neiging te stijgen. Om die warmte af te voeren, gaat je lichaam zweten. De verdamping van het zweet zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt. Om die warmte vervolgens weer te kunnen verliezen, neemt de doorbloeding van je huid toe en gaan de bloedvaten in je huid openstaan.

Uitdroging
Door dit proces verlies je meer vocht. Als je het vochtgehalte in je lichaam niet aanvult, door voldoende water te drinken, loop je kans op uitdroging. Dat komt doordat je bloedvolume dan afneemt, omdat een groot deel van het bloed uit water bestaat en dit bij hoge temperaturen verdampt via de bloedvaten in je huid. Bij dreigende uitdroging gaat je hart harder pompen om te zorgen dat alle organen toch voldoende bloed en daarmee ook zuurstof en voedingsstoffen krijgen. Omdat de bloedvaten in je huid wijd open staan, gaat hier veel bloed naartoe. Er is dan minder bloed beschikbaar voor andere organen. Hierdoor kan je last krijgen van duizeligheid, een licht gevoel in je hoofd en bijvoorbeeld hoofdpijnklachten.

Vocht vasthouden
Vocht vasthouden ontstaat bij een ontregeling van de vochthuishouding in je lijf. Vanuit je bloedbaan lekt er als het ware vocht naar de weefsels in je lichaam. Normaliter zijn dit geen grote hoeveelheden vocht en merk je er maar weinig van. Door je zwangerschap raakt dit proces verstoord. En dat zorgt ervoor dat je je schoenen misschien wel niet meer past en je af en toe opgezwollen voelt.

Heeft mijn kindje ook last van de hitte?
Op het moment dat je het zelf vaak warm hebt, vraag je je misschien af of je kindje het ook steeds zo warm heeft en of dat kwaad kan voor hem/haar. De UV straling kan niet door je baarmoeder heen, dus de zon is nog niet schadelijk voor je baby, zolang hij veilig in je buik zit. Wel is het belangrijk extra goed op uitdroging te letten. Als je namelijk tijdens je zwangerschap last hebt van oververhitting is de kans op een aangeboren afwijking van je kindje een stuk groter. Daarnaast kan uitdroging ervoor zorgen dat de bloedtoevoer naar je kindje achteruitgaat, wat er weer voor zorgt dat de placenta minder voedingsstoffen bij je groeiende baby krijgt.

Tips
Heel cliché maar we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: drink voldoende water! Voor volwassenen wordt geadviseerd om minstens 1,5 vocht per dag te drinken. Als je zwanger bent is dat nog veel belangrijker, je lichaam heeft dan namelijk nog meer vocht nodig. Wacht niet totdat je dorst krijgt!

Slow down! Een moment om wat rustiger aan te doen, is overdag op het moment dat de zon het sterkst is (tussen 2 en 3). Houd dan even lekker een siësta en neem voldoende gas terug.

Ga je voor een tijdje naar buiten? Zorg dan dat je jezelf voldoende beschermt. Smeer je in met minimaal factor 50 en zet een hoed of bril op. Houd je heel erg van het zonnetje? Kies er toch voor om niet te lang in de zon te zitten en zoek op tijd de schaduw op.

Pas tot slot op met het eten van zout. Door te veel zout te eten, houd je nog meer vocht vast en zwellen je handen en voeten nog meer op. Door geregeld je benen om hoog te houden kan overtollig vocht makkelijker wegzakken. Daarnaast kun je bijvoorbeeld met je voeten in een koud badje gaan zitten en je voeten/benen laten masseren. Hierdoor duw je het vocht als het ware je benen uit.