Waarom je dikker word naarmate je ouder wordt

Catgeorie icoon Gezondheid

Meer dan de helft van de 60-plussers in Nederland heeft overgewicht. Dikker worden als je ouder wordt lijkt dus geen fabeltje te zijn. Kennelijk komen we naarmate we ouder worden allemaal kilo’s aan!

Maar hoe komt het dat hier zo veel mensen mee worstelen? En natuurlijk nog belangrijker, hoe voorkom je dit probleem als je ouder wordt? 

Er gebeurt behoorlijk wat in je lichaam als je ouder wordt. Eén van de grootste veranderingen heeft te maken met je hormoonspiegel. Van bepaalde hormonen ga je steeds minder produceren. Dat proces begint zowel bij mannen als vrouwen rond het veertigste levensjaar.

Bij vrouwen neemt vooral de productie van oestrogeen af wanneer ze in de overgang zijn. Dat leidt vaak tot vrij veel ongemakken, waaronder dus gewichtstoename. Oestrogeen speelt ook een rol in de stofwisseling: hoe minder oestrogeen, hoe trager je metabolisme. En dat zie je helaas weer terug op de weegschaal. Bij mannen is de afname van testosteron het belangrijkste verschil. Doordat de testosteron afneemt gaat de vetopslag sneller. Het is ook moeilijker om calorieën te verbranden wanneer het hormoon afneemt. 

Minder spieren
De reden voor dat laatste punt vereist wat meer uitleg. Testosteron is, zowel bij mannen als bij vrouwen, belangrijk voor het opbouwen van spieren. Hetzelfde geldt voor het groeihormoon, waar we óók steeds minder van aanmaken als we ouder worden. Het aanmaken van spierweefsel wordt dus lastiger. Daarbij speelt ook de factor dat veel mensen bewegen bovendien minder wanneer ze ouder worden. Soms komt dat omdat ze fysiek minder mogelijkheden hebben, bijvoorbeeld door pijn aan gewrichten of andere ouderdom kwaaltjes. 

De combinatie van hormonen en een gebrek aan bewegen leiden ertoe dat ouderen jaarlijks gemiddeld 1% van hun spiermassa verliezen. Dat lijkt misschien niet bizar veel, maar dit effect wordt dus over de jaren heen steeds meer merkbaar!

Wat kan je doen?
Aankomen en dikker worden wanneer je ouder wordt lijkt dus bijna niet te vermijden Wij hebben voor jou een paar tip die je kunnen helpen! Als je namelijk weet waar je op moet letten, is het namelijk best wel goed mogelijk om in vorm te blijven.

Een onderzoek onder ouderen wijst uit dat de slankste mensen zo’n zeven tot acht uur slaap per nacht krijgen. Minder slapen stimuleert de opslag van vet, onder andere dankzij veranderingen in de hormoonspiegel. Bovendien eten mensen vaak meer als ze moe zijn. Ook is een evenwichtig voedingspatroon simpelweg de beste manier om niet te veel calorieën binnen te krijgen. Het blijft natuurlijk ook nog steeds belangrijk om te blijven bewegen. Denk aan een stuk wandelen met de hond of ga lekker een stuk fietsen. Je zult zien dat je je hierdoor ook nog eens een stuk energieker zult voelen!