Vitamine D

Catgeorie icoon Voeding

FEIT! We hebben vitamine D nodig om gezond te blijven. Het zorgt o.a. voor een sterk gebit, goede bot opbouw en een goede weerstand. Zonlicht is de belangrijkste bron om vitamine D aan te maken maar ook gezonde voeding speelt hierin een grote rol.

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding op te nemen in het lichaam. En calcium is weer nodig voor de groei en het behoud van stevige botten en goede tanden. Tegelijkertijd zorgt vitamine D ervoor dat botontkalking wordt beperkt, wat problemen op latere leeftijd zal verminderen. Vitamine D is ook van belang voor een goed immuunsysteem. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw lichaam genoeg vitamine D aanmaakt? 

Wanneer je heerlijk op het terras in de zon zit, aan het zwembad ligt of een zonnige wandeling maakt, maakt jouw lichaam vitamine D aan. Het is voor de meeste mensen (en kinderen) genoeg om dagelijks een half uur in de zon te zijn. Het is wel belangrijk om jouw huid goed te beschermen tegen de zon met een zonnebrand. Bij voorkeur een zonnebrand met een zo hoog mogelijke factor, want zon is een belangrijke veroorzaker van huidkanker. 

Alhoewel zonlicht de belangrijkste bron is voor de aanmaak van vitamine D, is bepaalde voeding ook een bron voor vitamine D. Er zit van nature vitamine D in vette vis, zoals zalm, haring en makreel. Maar ook in eieren en vlees zit een kleine hoeveelheid. 

Sommige mensen hebben een vitamine D tekort, doordat hun lichaam zelf niet genoeg vitamine D kan aanmaken. Er zijn een aantal doelgroepen waarbij dit risico iets groter is. Hieronder vallen kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen en ouderen vanaf 70 jaar. Langdurig vitamine D tekort kan botontkalking en spierzwakte veroorzaken. Dit vergroot het risico op vallen en botbreuken. Vitamine D tekort is gelukkig makkelijk te verhelpen door dagelijks een vitamine supplement in te nemen. Maar doe dit alleen op advies van de huisarts.