Touwtje springen!

Catgeorie icoon Sport

Iedereen kan het en het kan bijna overal. Afgetraind topmodel Doutzen Kroes roept het wel vaker in haar interviews, ze gaat nergens heen zonder springtouw. Springtouwen is namelijk een hele effectieve work-out die je heel gemakkelijk als warming-up of cooling-down na je work-out kunt doen. Waarom je met touwtjespringen zoveel caloriën verbrand lees je in dit artikel!

Touwtjespringen is goed voor je coördinatie, uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en timing! Daarnaast is het ook 1 van de meest effectieve manieren om vet te verbranden. Hieronder dé redenen waarom wij touwtjespringen zeker aanbevelen!

Calorieën verbranden
Met eventjes 10 minuten touwtjespringen vliegen de calorieën er al snel af. Weeg je bijvoorbeeld 70 kilo en spring je 10 minuten lang touwtje, dan ben je al 100 calorieën lichter! Kun je nagaan; dat zijn dus 600 calorieën per uur. Hoe fanatieker je springt, des te hoger het calorieverbruik.

Spieren en botten versterken
Vooral worden de achillespezen, kuiten, enkel- en voetspieren aangesproken tijdens het touwtjespringen. Ook wordt het bovenlichaam getraind, zoals de schouders, armen en rug. Bovendien gaat je hartslag snel omhoog waardoor je je hartspier goed traint. Overigens worden je botten bij elke sprong gestimuleerd om extra botmassa aan te maken. Gevolg: een betere botdichtheid.

Coördinatie en motoriek
Voor sporten waarbij je een precieze timing nodig hebt is touwtje springen ook heel voordelig. Veel boksers doen bijvoorbeeld aan touwtjespringen. Je handen en voeten moeten hierbij goed samenwerken. Het zorgt voor meer flexibiliteit en helpt je bij je coördinatie en balans.

Je kunt het altijd overal doen!
Aan alleen een springtouw en een vierkante meter heb je al genoeg! Je kunt er dus niet meer onderuit met een smoesje, aan de slag! Gewoon lekker in de huiskamer, wellicht als korte warming-up vóór of cooling down na je Fit at Home work-out.

transparant