Tips voor een gezonde leefstijl!

Catgeorie icoon Gezondheid

Deskundige trekken aan de bel. Gezondheid is nu misschien wel belangijker dan ooit. Volgens onder andere Diederik Gommers (voorzitter van de Nederlandse Vereniging Intensive Care)  kan een gezonde leefstijl ertoe leiden dat een corona-infectie minder ernstig verloopt. Het moment om je leefstijl aan te passen dus.

Voeding
Restaurants zijn gesloten maar afhalen is nog steeds mogelijk en dat doen we massaal. Een juist voedingspatroon is essentieel voor een gezonde leefstijl, daarin is zeker ruimte voor een afhaalmaaltijd maar niet iedere dag. De juiste balans vinden is key. Probeer gevarieerd te eten met genoeg vitamines. Vitamine D is volgens het Voedingscentrum nodig om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Het is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Ook speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Goed dus om dit eventueel in de vorm van vitamine pillen bij te slikken deze periode. Als de verleiding om te snacken tijdens het thuiswerken groot is, is het voor jou misschien goed om vaste pauzes in te plannen. Een kwartiertje pauze voor een kopje koffie met een appel, en een halfuurtje lunch pauze. Heb je vaak de nijging om eten te bestellen door gebrek aan inspiratie? Je vind op onze blog heerlijke gezonde recepten, rijk aan vitamines!

Bewegen
Voor een gezonde leefstijl is bewegen belangrijk. Het verlaagt de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten.  Je hoeft echt niet je leefstijl drastisch om te gooien en iedere dag een uur te gaan sporten. Hoeveel je het beste kunt bewegen hangt af van je leeftijd. Het advies voor volwassenen is minstens 150 minuten matige of zwaar intensieve inspanning per week en minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten. Ga tijdens je lunchpauze eens een half uurtje wandelen en probeer minimaal twee keer per week in te sporten. Fit at Home biedt 20 minuten work-outs, ideaal voor als je een drukke dag voor de boeg hebt.

Ontspanning
De corona crisis zorgt bij iedereen voor meer stress. De dingen die je voorheen deed om te ont-stressen zoals een hapje eten met vrienden en een dagje uit zijn niet mogelijk. Maar ontspannen is erg belangrijk. Op het moment dat je stress ervaart gebeuren er allerlei dingen met je lichaam. Je raakt gespannen, je hebt jezelf niet in de hand, stresshormonen komen vrij, bloedglucosespiegel gaat omhoog, bloeddruk gaat omhoog en nog veel meer processen. Zorg dus dat je af en toe een moment rust inplant waarin je even aan niks hoeft te denken.