Sporten in de zon

Catgeorie icoon Beweging
transparante ruimte

Het weer nodigt echt uit om ook weer buiten te sporten. Neem bijvoorbeeld je laptop of iPad mee naar je tuin.

Bescherming
Wanneer je zomers veel buiten sport is het belangrijk om je goed tegen de zon te beschermen. Bescherm je bijvoorbeeld tegen de zon door kleding, hoofd bescherming, zonnebril en goede zonnebrandcrème (het liefst waterproof). Kleding heeft de voorkeur boven zonnebrandcrème. Zomers staat de zon het hoogst tussen 12 en 3 uur en is er meer UV-straling.

Lichte kleding
Leg je sportmatje in de schaduw en trek luchtige lichte sportkleding aan, bijvoorbeeld wit! Heb je geen wit? Ga voor een lichte legging en een luchtig zittend hemdje. Bezweet? Laat je shirt niet opdrogen, maar trek een schone aan. Zorg uiteraard voor voldoende water zodat je goed gehydrateerd blijft!

Stay cool!
Koel blijven in hitteperiodes is net zo belangrijk als voldoende drinken. Sprenkel voordat je gaat bewegen een paar druppels koud water in je gezicht en neem na de work-out een koude douche. Het is misschien even doorbijten, maar je lichaamstemperatuur zakt direct. Oververhit tijdens het sporten? Stop! Dep je gezicht, polsen en nek met koud water en ga in de schaduw zitten.

Met tropische temperaturen boven de 26 graden is het verstandig te wachten met lichaamsbeweging.Het is dus het beste om ’s morgens of in de vooravond je work-out te plannen.