Invloed van ouder worden op slaap

Catgeorie icoon Gezondheid

Steeds moeilijker inslapen, vaak wakker worden en ’s nachts of vroeg ontwaken. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Een groot deel van alle 50- en 65- plussers heeft last van slaapproblemen. ”Hoe ouder je wordt hoe minder slaap je nodig hebt” klinkt vaak, maar dat is een fabel.

Hoeveel slaap je nodig hebt, is niet afhankelijk van je leeftijd. Zodra je ouder wordt ga je minder diep slapen. Daarnaast wordt er minder melatonine aangemaakt in je lichaam. Melatonine is een zogenaamd slaaphormoon. Deze twee factoren zijn de reden dat je vaker wakker wordt. Vanaf ongeveer je 21ste wordt de biologische klok die je slaap reguleert minder flexibel. Daardoor kun je dan minder goed tegen een onregelmatig ritme. En belangrijk om te onthouden is dat niet iedereen hetzelfde aantal uren slaap nodig heeft. Waar de één topfit is met 5 uur slaap, heeft de ander na 9 uur pas voldoende.

Hoe dan ook: je wil de kwaliteit van je nachtrust behouden of verbeteren. Want slapen is naast gezond eten en genoeg bewegen één van de meest belangrijke gezondheidsfactoren. Als je goed slaapt bevordert dat niet alleen je fysieke maar ook je mentale gemoedstoestand. Om je nachtrust te bevorderen is het belangrijk een rustige kamer te creëren. Let er hierbij op dat het niet te warm is. Het is bewezen dat je minder vaak wakker wordt als het koel is in je slaapkamer. Daarnaast is rust in je kamer belangrijk. Dan kun je namelijk het beste ontspannen. Vaak moet je, hoe ouder je wordt ook vaker naar het toilet. Waar je dit vroeger misschien tot ’s ochtends kon uitstellen, ligt dat nu anders. Probeer om dit te voorkomen door ’s avonds niet veel meer te drinken. Licht is één van de grootste invloeden die je slaapritme kan verstoren. Probeer dus ca. twee uur voor je gaat slapen geen gebruik meer te maken van elektronische apparaten. Dat blauwe licht maakt namelijk je hersenen wakker. Andere manieren om slaap te bevorderen zijn, een warm bad nemen voor het slapen gaan, een ontspannende activiteit uitvoeren zoals lezen en cafeïne en alcohol voor het slapengaan te vermijden. 

Conclusie is dat veel mensen helaas, naarmate ze ouder worden, minder goed gaan slapen. Er zijn tips die je kunnen helpen bij een beter slaapritme. Mocht je na deze tips nog steeds veel last van hebben van een onrustig slaapritme, aarzel dan niet om contact op te nemen met je huisarts.