Hoe gemotiveerd ben jij?

Catgeorie icoon Gezondheid

Motivatie, iets wat onmisbaar is om je aan te zetten tot actie. Immers, motivatie zorgt ervoor dat jij ’s ochtends je bed uitkomt en aan je dagelijkse bezigheden begint. Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft en wat is de relatie tot geluk?

Je wilt graag gezonder gaan leven, een strakker lichaam of een betere conditie. Top! Nu nog nog de motivatie vinden om hier daadwerkelijk iets aan te gaan doen. Helaas blijkt dat voor velen nog niet zo makkelijk. De eerste keren gaat het vaak goed, maar na verloop van tijd dreigt de motivatie af te zwakken. De uitdaging is dus niet zozeer het zoeken naar motivatie, maar vooral het vast houden ervan.

Er zijn veel factoren die je motivatie kunnen beïnvloeden. Je relatie, gezondheid en slaap bijvoorbeeld. Bij een kleine verandering of tegenslag kan je motivatie verminderen of zelfs helemaal wegvallen. Het is de kunst om die invloeden zoveel mogelijk te voorkomen. Wanneer dat ze zich toch voordoen, moeten ze zo min mogelijk invloed hebben op je motivatie. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Daarom, hier een aantal korte tips:

Vertel iemand over je doelen: Wanneer je je doel met iemand deelt geeft dit een extra zetje om er ook echt voor te gaan. Degene die van je doelen afweet zal immers ook weten wanneer je niet meer aan je doelen werkt. Hem of haar op de hoogte houden van de vooruitgang kan daarnaast ook een positief gevoel geven en je aanzetten om lekker door te gaan. 

Maak je doelen specifiek: Wanneer je eigenlijk niet zo goed weet wat je precies wilt bereiken dan is er ook geen mogelijkheid op resultaat. Je weet immers niet precies wat dat resultaat inhoud. Zorg er dus voor dat je exact weet waar je iets voor doet. Ik wil afvallen is een voorbeeld van zo’n vaag doel. Maak het specifiek door bijvoorbeeld te zeggen ‘ de komende 2 maanden wil ik 3 kilo afvallen’. 

Geloof in jezelf: Je kan meer dan je denkt, dat vergeten mensen nog wel eens. Wanneer je zelfgeloof daalt, realiseer je dan dat je eigenlijk meer kan dan dat je denkt. Probeer je doelen natuurlijk wel realistisch te houden. 

Wees niet te streng voor jezelf: Consequent zij is goed, maar draai natuurlijk niet door. Een keer de fout ingaan is geen ramp. Het betekent niet dat je doel vanaf dat moment toch geen zin meer heeft.

De belangrijkste tip is om korte termijn doelen te stellen. Zo maak je alles een stuk overzichtelijker, maar ook vooral meer haalbaar. Daarnaast, wanneer je steeds korte termijn doelen behaalt zul je zien dat het echt wel mogelijk is om je doelen te bereiken. Je hebt immers zelf net het bewijs geleverd. Op deze manier word je een stuk gelukkiger. Dit positieve gevoel geeft je kracht om door te gaan en vast te houden aan je motivatie!