Healthy Nacho’s

Catgeorie icoon Recepten

Een onweerstaanbare borrel hap. Wij hebben een heerlijke gezondere variant van de nacho’s gemaakt namelijk met zoete aardappel! Perfect om op tafel te zetten als er bezoek komt, movie nights of gewoon als je zin hebt in een healthy snack. Wij hebben gekozen om er pulled chicken bij te doen, maar je kan natuurlijk ook prima de kip weglaten en er een vegetarische versie van maken!

Recept voor 2 personen

Wat heb je nodig?
3 middelgrote Zoete aardappels
1 dubbele Kipfilet
1 Avocado
Creme fraiche light
½ Rode ui of Sjalot, fijn gesneden
Citroensap
Cherry Tomaten, in kleine partjes
Geraspte Mozzarella
Edammer 40+ Kaas, geraspt
Koriander of Peterselie voor garnering
Knoflookpeper
Paprika poeder
Honing
Cajun kruiden
Olijfolie
Kokosolie

Hoe maak je het? 
1. Verwarm de oven op 200 graden.

2. Schil de zoete aardappel en snijd het in dunne plakjes. Doe de plakjes in eens schaal of grote kom. Doe er een klein beetje olijf olie bij en besprenkel de plakjes met cajun kruiden. Leg ze naast elkaar op bakpapier op een bakblik. Doe ze 17 minuten in de oven.

3. Snijd alle vet van de kipfilet af en snijd de kip in grove stukken. Marineer de kip met Knoflookpeper, Paprikapoeder en een snufje Zout.

4. Verwarm de pan op hoog vuur en doe er een schepje kokosolie in. Bak de kip gaar.

5. Zodra de kip gaar is, is het tijd om de kip te plukken. Dit doe je heel makkelijk met 2 vorken en trek dan de kip uit elkaar. Zodra de kip uit elkaar geplukt is, doe je het even nog terug in de pan op hoog vuur. Voeg nu een beetje honing toe om de kip een beetje te karameliseren. Zorg dat je dit niet te lang bakt, want de kip mag best nog juice blijven. Zet het vuur uit en de pan aan de kant.

6. Ontpit de avocado en prak het fijn. Voeg een beetje citroensap erbij zodat de guacamole niet verkleurd. Voeg de fijn gesneden ui en de cherry tomaatjes er bij. Kruid naar smaak nog met knoflookpeper en zout.

7. Inmiddels zijn de zoete aardappelschijfjes wel klaar en kan je ze uit de oven halen. Bak een grote bord of schaal wat nog in de oven kan en begin met stapelen. Eerst de zoete aardappel, dan de kip, dan de kaas, en dan van vooral aan. Wij hebben gekozen voor een mix van geraspte mozzarella en Edammer 40+ kaas. Deze liggen wat lager in vet, en mega geschikt voor dit soort gerechten!

8. Doe de schaal nog 4 minuten in de oven. De kaas smelt dan lekker over en tussen de nacho’s.

9. Haal de schaal uit de oven en serveer de guacamole en de creme fraiche erbij. Voor de garnering kan je er nog verse koriander of peterselie over heen doen!

10. Smullen maar!

Eetsmakelijk !