Groener ontbijten!

Catgeorie icoon Voeding

Groenten zijn rijk aan vezels, vitamines en mineralen. Ze kunnen elke maaltijd gezonder maken, óók het ontbijt. Misschien niet het eerste waar je aan denkt, groente bij het ontbijt. We geven je graag wat adviezen voor een groene start van de dag.  

1. Ontbijtsalade 
Misschien is dit even wennen maar een salade kan een licht en goed begin zijn van je dag! De ideale manier om restjes van de vorige dag op te maken. Het voordeel is dat bijna alles erin kan. Van spinazie, tot boontjes, rauwkost mais of bijvoorbeeld asperges, kook er een eitje bij of wat plakje kipfilet en top het af met wat lekker zaden en noten. Stukje toast erbij en de dag kan beginnen.. 

2.  à la Engels ontbijt 
Niet het lichtste ontbijt, maar bij stevige trek zijn gebakken eieren wel een goede start van je dag! Bij een full English breakfast gaat het om het toevoegen van bonen tomaat en champignons, maar je kunt natuurlijk je eigen favoriete groente toevoegen aan je omelet! 

3. Groene Smoothie 
Met een fruitsmoothie krijg je best wat fruitsuikers binnen dus waarom niet wat groenten ipv fruit in de blender? Lekkere combinaties zijn bijvoorbeeld wortel-gember-appel, spinazie-avocado-sinaasappel of boerenkool – banaan – yoghurt. 

4. Groene boterham 
Wat groenvoer op je boterham tikt toch weer aan op je groenteconsumptie! Bijvoorbeeld radijs, geraspte wortel  of een reepje paprika geven je boterham net wat meer bite! 

5. Havermout met een twist 
Havermout met groente? Ja hoor! Laat gewoon wat fijngeraspte wortel meekoken met de havermout en voeg nog wat kaneel, blokjes appel en rozijnen toe. Het ultieme worteltaarteffect, en dat op de vroege ochtend. 

6. Pompoen 
Houd eens een gedeelte van je geroosterde pompoen apart van je diner voor de volgende ochtend. Verwarm het licht, bestrooi met kaneel en doe er wat kwark en gehakte pecannoten bij. Dit zou zomaar eens je nieuwe favoriete ontbijt kunnen worden. 

7. Burrito 
Wok even wat van je favoriete groenten en verdeel deze over een volkoren wrap en besprenkel met een beetje kaas. 

Mmmmm.. weer een hoop inspiratie voor je ontbijt! Eet smakelijk