Gezond afvallen: de gouden regels

Catgeorie icoon Gezondheid

Wil je gewicht verliezen? Onderstaande punten helpen je bij het afvallen. Zie het als een basislijst die nodig is om gezonder en fitter door het leven te gaan. Door hiermee te beginnen ben je al op de goede weg!

Verbruik meer dan dat er binnenkomt
Krijg je evenveel calorieën binnen als dat je verbruikt, dan blijf je op gewicht. Krijg je meer calorieën binnen dan dat je verbruikt, dan kom je aan. En verbruik je meer calorieën dan je dat je binnenkrijgt, dan val je af. Vandaar dat we voor gewichtsverlies aanraden om, naast een verantwoord dieet, elke dag een uur flink te bewegen.

Eet veel groente, eiwitten en vezels
Van groenten eet je echt nooit te veel. Ze bevatten nauwelijks calorieën en zitten wel vol met voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels. Je hebt zeker 250 gram per dag nodig, maar dit mag natuurlijk meer zijn. Eet daarom groenten bij de lunch, het avondeten en tussendoor. Als bij het avondeten de helft van je bord gevuld is met groenten, dan ben je goed bezig. Vezels zorgen o.a. voor een goede darmfunctie en vindt je in volkoren graanproducten, groenten, fruit, peulvruchten, noten en zoete aardappelen. Eiwit geeft overigens de meeste verzadiging. Dus eet je eiwitrijk, dan heb je minder snel weer honger. Eiwitrijke producten zijn bijvoorbeeld eieren, vis, kwark, kaas, vlees en peulvruchten.

Blijf bewegen en ontwikkel je spieren
Bewegen is de sleutel om af te vallen. Sporten is namelijk een goede manier om calorieën te verbranden. Wij raden je aan om zeker twee tot drie keer per week te sporten en elke dag een half uur tot een uur te bewegen. Fietsen lopen, maar ook werken in de tuin of een flinke schoonmaak sessie in huis dragen hier ook aan bij. Door je spieren verder te ontwikkelen ontwikkel je meer spiermassa en verbrand je meer vet. Op de weegschaal zie je geen verschil tussen een minder en meer gespierd lichaam, maar in de spiegel zeker wel!

Drink genoeg water
Zorg dat je tussen de 2 en 3 liter water per dag drinkt. Dit zorgt voor een vol gevoel, stilt je honger en zorgt bovendien voor een mooiere huid met minder rimpels! 

Slaap!
Naast voeding en beweging is speelt slaap ook een essentiële rol in gewichtverlies. Slaap helpt je namelijk om je hormonen in balans te houden. Bovendien is slaap belangrijk voor je herstel na een work-out. Veel van je hormoonhuishouding vindt ook plaats tijdens de nachtrust. Je lichaam maakt tijdens je slaap bijvoorbeeld ghreline en leptine aan, de hormonen die aan je hersenen signaleren wanneer je trek hebt en wanneer je vol zit. Als deze hormonen uit balans zijn, krijg je eetbuien. Als je slecht slaapt, produceert je lichaam minder leptine. Daarnaast maakt je lichaam op zulke dagen juist meer ghreline aan. Dit betekent dat je hongergevoel sterker is en je lichaam je niet op tijd inseint wanneer je vol zit.

PS: Onthoud ook dat elk stapje in de goede richting er 1 is!