Een lekker gevoel!

Catgeorie icoon Beweging

Van bewegen word je moe, je verbruikt immers energie. Maar is uitgeput zijn na een training ook het zelfde als moe zijn door te weinig slaap? Na een training voel je je namelijk veel beter! Dat lekkere gevoel ontstaat niet zomaar. Door te sporten maak je stofjes aan die je een prettig gevoel geven. Je krijgt er soms zelfs meer energie van!

Als Fit at Home sporter herken je het vast wel, dat heerlijke voldane gevoel na het doen van een work-out. Je kijkt alweer uit naar de volgende sportsessie en het vertrouwen in je eigen kunnen is behoorlijk gestegen. Men is het er in het algemeen over eens dat trainen je een fijn gevoel geeft. De veroorzaker van deze gevoelens zijn biomedische processen die tijdens en na je work-out in je lichaam ontstaan. Met andere woorden, er komen gelukshormonen vrij, waarvan de meest bekende, endorfine, dopamine en serotonine. 

Het lekkere euforische gevoel
Al met een training van 20 minuten kan jouw dopamine-niveau zich aanzienlijk verhogen. Doe je echt een intensieve work-out dan is dit al het geval na enkele minuten. Dopamine maakt je alerter en verbeterd je focus en concentratievermogen. Daarbij zorgt het ook nog eens voor trainingsplezier! Het euforische gevoel werkt zeer motiverend, waardoor je soms niet kan wachten tot de volgende training! Hoe meer je traint, hoe meer dopamine er wordt vrijgegeven en hoe eerder je weer met de volgende training wilt beginnen.

Na een work-out neemt het dopamine level af en stijgt juist het serotonine level, de tegenhanger van dopamine en deze heeft vele functies. Zo is het onder andere betrokken bij de regulering van het slaapritme, je lichaamstemperatuur, het controleren van de eetlust en het verlagen van de pijngevoeligheid. Omdat het vrijgeven van serotonine een gevoel geeft van innerlijke euforie, staat serotonine vooral bekend als het ‘feel-good-hormoon’.

Voel je lekker op de lange termijn
De gelukshormonen hebben niet alleen invloed op je lichaam en prestaties tijden de training. Tijdens fysieke inspanning geven je hersenen dopamine en serotonine vrij aan bepaalde gebieden in de hersenen. Maar, wanneer je regelmatig aan fysieke inspanning doet, worden dopamine en serotonine op nog veel meer plaatsen vrijgelaten in de hersenen. Voor de langere termijn zal dit zorgen voor een betere concentratie en een gevoel van innerlijke voldaanheid. Van trainen word je dus niet alleen fitter, maar ook optimistischer, zelfverzekerder en ronduit gelukkiger!

Te veel is nooit goed!
Toch moet je ook voorzichtig blijven. Te veel trainen kan namelijk een averechts effect hebben en je cortisol-niveau doen stijgen. Een uitgeblust, moe lichaam is hiervan het gevolg. Het is daarom goed om naar je lichaam te blijven luisteren en voor voldoende rust te zorgen.

transparante ruimte