De voordelen van wandelen

Catgeorie icoon Sport

Vallende blaadjes, prachtige kleuren en frisse lucht. Hoe kan je beter van de herfst genieten dan met een stevige boswandeling? Het is niet alleen leuk, maar ook nog eens zeer gezond. Wandelen heeft namelijk meer voordelen dan je zo zou denken.

We brengen tegenwoordig steeds meer tijd zittend door, op het werk en thuis achter onze schermpjes. Eigenlijk is dat heel zonde, even bewegen is immers zo gepiept en kan heel simpel door gewoon te wandelen. Het kan overal en op elk gewenst moment. De voordelen ervan zijn het zeker waard om wat vaker op te staan en er op uit te gaan, helemaal nu de herfst weer is aangebroken!  

Allereerst zorgt regelmatig wandelen voor gewichtsverlies en het in balans houden van je gewicht. De kilo’s zullen er niet afvliegen, maar in combinatie met een goed dieet kan je zeker resultaat boeken. Leg bijvoorbeeld vaker de nadruk op een plantaardig dieet met veel groenten. 

Wandelen zorgt ook voor een sterker immuunsysteem. Elke dag 30 minuten aan de wandel zorgt voor een toename van witte bloedcellen. Deze beschermen je tegen ziektes. Ook vermindert je wandeling stress. Het is zelfs aangetoond dat wandelen in de natuur, met veel groen om je heen, voor een nog sterker effect kan zorgen.

Buik, billen en benen worden getraind wanneer je wandelt. Het verstevigd de spieren en zorgt voor een strakker lichaam! Wie heeft dat nou niet op zijn verlanglijstje staan. Wil jij gewoon lekker thuis voor de buis aan de slag met het trainen van de billen en benen? Probeer de work-outs van Alain eens. 

Om wandelen aangenamer te maken, hier enkele tips:

* Wandel regelmatig minimaal 30 minuten voor een optimaal resultaat

* Loop samen met iemand, met zijn tweeën is leuker dan alleen!

* Voer zo nu dan dan het tempo wat op, dit stimuleert de longen en bloedvaten

* Zorg voor goed schoeisel. Maakt het een stuk aangenamer en voorkomt blaren

* Drink een glas water voordat je de deur uitgaat, zo kan je lichaam beter ontgiften