De Voordelen van Sport

Catgeorie icoon Beweging

Sporten is natuurlijk gezond voor je lichaam. Maar wist je dat er naast calorieën verbranden en conditie opbouwen nog veel meer lichamelijke voordelen aan zitten? Denk bijvoorbeeld aan je hart en bloedvaten, ook niet geheel onbelangrijk! Door regelmatig te sporten zorg je ervoor dat bloedvaten minder snel verstopt raken en dat de kans op aderverkalking veel kleiner wordt. Daarnaast worden je botten er ook veel sterker door. Helaas worden na je dertigste je botten steeds brozer, doordat de botdichtheid afneemt. Als gevolg zullen je botten dan ook sneller breken dan voor je dertigste. Nog een reden om je work-outs niet te skippen! 

Zit je toevallig in de overgang? Nog meer reden om te blijven sporten. Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat de klachten die de overgang veroorzaakt sterk afnemen wanneer je genoeg beweging hebt. Geen last meer van die opvliegers, zweetbuien en slapeloze nachten dus! Ook bij een opgeblazen gevoel en buikpijn helpt het om niet stil te blijven zitten, ook al is die neiging misschien wel groot. Beweging heeft namelijk een groot positief effect op onze spijsvertering. Door actief te zijn gaat de pijn misschien juist wel weg!

Je lichaam is belangrijk, maar je mentale gezondheid is natuurlijk evenmin van belang. Ook je brein ervaart de voordelen van lichamelijke beweging. Op dat moment maakt je lichaam namelijk endorfine en serotonine aan, ook wel de gelukshormonen genoemd. Ze hebben daarnaast ook nog een pijnstillende werking en veranderen je slechte humeur in een blije glimlach. 

Je hebt van die dagen dat je je futloos voelt en het liefst niet van je bank komt of uit je bed stapt. Het klink inderdaad wat tegenstrijdig, maar van beweging krijg je juist meer energie! Je lichaam komt pas opgang wanneer je je spieren aan het werk zet. De bloedcirculatie komt op gang en je hart en longen gaan volop functioneren. Kortom, lekker blijven bewegen dus