De voordelen van Kurkuma!

Catgeorie icoon Voeding

Geelwortel, beter bekend als kurkuma of koenjit, is één van de gezondste specerijen die er bestaan. Het geeft een vrolijke geeloranje kleur aan gerechten. Deze zonnige kleur komt van de stof curcumine, en precies die stof maakt kurkuma zo gezond. Welke gezondheidsvoordelen dit specerij precies allemaal in zich heeft delen we uiteraard graag met je! Kurkuma is een lichtbitter smakend kruid dat gemaakt wordt van de wortel van de Curcuma longa plant. Kurkuma ontstaat door de wortels van deze plant te koken en vervolgens te drogen en te vermalen. Misschien gebruik je het al regelmatig, het is namelijk 1 van de bestanddelen van kerriepoeder en wordt ook veelvuldig gebruikt in curryschotels.

We zetten een aantal voordelen voor je op een rij:
1.   Als krachtige anti-oxidant beschermt het je met name tegen ontstekingen en is het goed voor je weerstand bij griep en verkoudheid.

2.   Kurkuma helpt bij een slechte spijsvertering, onder andere bij de vertering van vetten. Het voorkomt winderigheid en een opgeblazen gevoel en helpt je je eten beter te verteren.

3.   Het verbetert het geheugen. Kurkuma is namelijk ook goed voor de hersenen en zorgt ervoor dat je geheugen verbetert en jij dingen beter onthoudt. Het regelmatig eten van kurkuma kan ook alzheimer en parkinson voorkomen

4.   Geelwortel verlaagt het slechte cholesterol in het bloed, waardoor je eventuele beschadigingen aan je bloedvaten kunt voorkomen.

5.   Kurkuma wordt in Azië al eeuwenlang gebruikt als natuurlijke pijnstiller. Het is bovendien bewezen dat kurkuma pijn bij reuma en artrose kan verlichten.

6.   Het zorgt er ook voor dat je lever beter zijn ontgiftende werk kan doen.

7.   Curcumine, de werkzame stof in Kurkuma kan de symptomen van een depressie verminderen.

8.   Het gaat veroudering tegen en geeft je lichaam een boost om zijn werk goed te kunnen doen!

9.   Kurkuma kan ook helpen bij het afvallen. Uit onderzoek blijkt dat kurkuma je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Hiermee voorkomt je dat de koolhydraten uit je voeding worden opgeslagen als vet.

10. Bij sporters blijkt uit experimenten dat kurkuma spierpijn helpt verminderen of voorkomen en spierschade sneller te herstellen.