De invloed van hormonen

Catgeorie icoon Gezondheid

Je hormoonhuishouding heef veel invloed op je geluksgevoel, maar ook op je functioneren. Zo heb je bepaalde hormonen nodig om effectief te kunnen sporten en zorgt sporten op zichzelf ook weer voor de aanmaak van allerlei andere hormonen.

Het belangrijkste vrouwelijke geslachtshormoon is oestrogeen. Dit hormoon zorgt vooral voor de aanmaak van vet en het vasthouden van vocht. Vet zelf zorgt weer voor de aanmaak van oestrogeen. Deze cyclus is natuurlijk een beetje beangstigend, maar niet onmogelijk te doorbreken! Om je oestrogeen huishouding in balans te houden is het dus belangrijk om niet een te hoog vetpercentage te hebben. 

Ook niet onbelangrijk is het hormoon cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon komt vrij wanneer je lichamelijke of mentale stress ervaart en zorgt ervoor dat je nog net die hoeveelheid energie krijgt die je nodig hebt. Je hebt dit hormoon dus ook nog om te kunnen sporten, het geeft je de energie die je ervoor nodig hebt. Cortisol zorgt wel voor spierafbraak, te veel ervan is dus niet goed voor je training. Dit is de reden waarom een eiwitrijk dieet wordt aanbevolen als je regelmatig work-outs doet. 

Nog een belangrijk hormoon gerelateerd aan sporten zij dopamine en endorfine. Ook wel bekend als het genotshormoon en het gelukshormoon. Elke keer wanneer je iets positiefs ervaart geven je hersenen een shotje genotshormoon vrij. Verslaving ligt hier vaak op de loer, denk bijvoorbeeld aan een gok of rookverslaving. Elke keer dat je wint of rookt krijg je een shot dopamine. Gelukkig kan je ook op een gezonde manier je dopamine level verhogen, namelijk door te sporten!

Hetzelfde geldt voor je endorfine level. Wanneer je sport verhoogt je endorfine level en zal je tijdelijk een euforisch gevoel ervaren. Reden genoeg om lekker te blijven sporten dus! Hormonen kunnen zorgen voor ongewenste situaties, maar wanneer je ervoor zorgt dat je hormoon levels goed in balans zijn zul je er vooral de voordelen van ervaren!