Coronakilo’s

Voor veel mensen komt het bekend voor: je werkt thuis, beweegt daardoor minder en de kast met snacks is dichtbij. Je mist je sociale contacten, waardoor je gaat eten want eten wordt geassocieerd met gezelligheid. Je ritme verandert opnieuw, terwijl je deze misschien juist net weer had teruggevonden na de eerste lock-down. Gevolg is dat je je minder fit voelt en de zogenaamde ‘coronakilo’s’ ontstaan. De helft van de Nederlanders is zwaarder geworden tijdens de eerste lock-down. 

Gezondheid is juist nu erg belangrijk. Een goede gezondheid kan namelijk een wapen zijn voor de mate waarop het coronavirus invloed heeft op je gezondheid en herstel. Daarom hebben wij tips om de coronakilo’s kwijt te raken en een gezonde leefstijl tegemoet te gaan! 

Eet je angst en verdriet niet op
Het is een rare tijd, voor ons allemaal. De coronacrisis zorgt niet alleen voor fysieke maar ook mentale gezondheidsklachten. Probeer als je je slecht voelt niet te gaan eten, dan krijg je vreetbuien en voel je je daarna nog vervelender. Uit je frustratie of verdriet op een andere manier. Ga een rondje lopen, schrijf het op, mediteer of schreeuw het er zelfs uit.

Start elke dag met een work-out
Als je je dag start met een work-out, zul je zien dat je je er de hele dag beter door voelt. Je activeert je lichaam namelijk, je hart gaat pompen en je bloed stromen waardoor je een energyboost krijgt. Je zult ook merken dat je minder de drang voelt om te snoepen, omdat je je dag nu juist zo goed bent begonnen. Soms heb je simpelweg niet de tijd om te sporten in de ochtend. Want slaap is ook erg belangrijk. Dan is ieder ander moment van de dag natuurlijk ook prima, beter iets dan niets. Probeer eens een 20 minuten work-out van Yalmard. Perfect voor als je weinig tijd hebt en toch wil afvallen. 

Plannen
Plan iedere week in wanneer je gaat sporten. Op die manier is het makkelijker je hier ook aan te houden. Plan in welke dagen je gaat wandelen en fietsen, maar ook welke dagen je kiest voor een intensievere training. Advies is elke dag 30 minuten te bewegen en minimaal 3x per week spierversterkende oefeningen te doen. Naast het plannen om te bewegen kun je ook tijden inplannen waarop je een maaltijd of snack neemt. Daarmee zorg je ervoor dat je niet teveel of te weinig eet en voorkom je die eetbuien. In die planning mag ook zeker af en toe een snackmoment staan. Als je jezelf beloont, hou je het makkelijker vol. 

Pauze
Van stress kun je aankomen. Pauze nemen is dus erg belangrijk. Dat schiet er door het thuiswerken wellicht af en toe bij in. Probeer iedere dag in je pauze even te gaan bewegen, een halfuurtje fietsen of wandelen is al ontzettend goed voor je. En een frisse neus halen kan ook helpen om je werkstress te relativeren, win win dus! 

Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten
Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Dan gooi je vaak dingen in je winkelkarretje die je niet echt nodig hebt. Want het is heel simpel: als je die reep chocolade niet in huis hebt, kom je ook niet in de verleiding hem op te eten.

transparante ruimte