Beter slapen tijdens je zwangerschap

Catgeorie icoon Gezondheid

In de zwangerschap zijn er veel dingen die je nachtrust kunnen verstoren en voor vervelende slaapproblemen kunnen zorgen.

Vaak moeten plassen, misselijkheid, dromen, angsten, spanning, en ga zo maar door. Veel van deze klachten zijn niet te vermijden. Toch zijn er voldoende oplossingen die je kunt proberen om slaapproblemen in de zwangerschap te verminderen. Wij geven de daarom een aantal tips voor een betere nachtrust.

Plassen
Probeer overdag voldoende vocht binnen te krijgen, maar na het avondeten is het verstandig om steeds minder te drinken. Vanaf 20:00 uur het liefst helemaal niks meer. Zo voorkom je ’s nachts een volle blaas. Zorg er wel voor dat je genoeg blijft drinken, want een zwangere vrouw heeft meer vocht nodig dan gemiddeld. Je hebt als je zwanger bent ongeveer 2 liter water per dag nodig.

Let op je voeding
Een zware maaltijd voor vlak voordat je gaat slapen is niet verstandig. Je lichaam kan vroeg op de dag het makkelijkste voedsel verteren. Daarom is een uitgebreid ontbijt, een goede lunch en een lichte avondmaaltijd de beste indeling voor het eten.

Aan de andere kant is hongerig naar bed gaan ook niet goed voor de nachtrust. Een half uur voor het slapengaan kan je daarom het beste iets eten: bananen, dadels, melk, notenpasta, yoghurt, kalkoen en volkorenproducten zijn goede keuzes. Zolang het maar kleine porties zijn.

Om brandend maagzuur ’s nachts te voorkomen, kan je het beste pittig, zuur en vet eten vermijden.

Slaaphouding
Het kan tijdens de zwangerschap best moeilijk zijn om een comfortabele slaaphouding te vinden. Dit probleem neemt natuurlijk toe naarmate je buik steeds groter en groter wordt. De eerste maanden zou je in principe in iedere slaaphouding kunnen liggen, maar toch is het wel aan te raden om vanaf het begin van je zwangerschap de juiste slaaphouding aan te nemen. Tijdens de zwangerschap slaap je het beste op je zij. Het verschilt ook nog op welke zijde je ligt. Slapen op de linkerzij is de beste slaaphouding tijdens de zwangerschap. Dit verlicht namelijk de druk van het gewicht van je buik op de ingewanden en rug, en het bevordert een goede bloedaanvoer naar de placenta. Tevens is dit de beste zijde voor een optimale doorbloeding naar het onderlichaam. Begin dus direct jezelf aan te leren op je zij te slapen, dan is dit op het moment dat het echt nodig is een stuk makkelijker!

Luister naar je lichaam
Je lichaam ondergaat veel veranderingen als je zwanger bent. Je creëert namelijk iets magisch in je buik, een baby! Het is daarom niet gek dat je minder energie hebt en slechter slaapt, maar luister naar je lichaam. Ga gewoon naar bed wanneer je je al moe voelt om 19:00. Het is niet gek om al zo vroeg naar bed te gaan als je lichaam dat nodig heeft. Er verandert zoveel aan je lichaam dat het normaal is dat je overdag slaperiger bent en een extra dutje doet. Slaap overdag maximaal een uur om te voorkomen dat je in de nacht niet meer moe bent. Pak zoveel mogelijk slaap als je kan. Nu kan het nog, want als je baby er eindelijk is dan zal je daar de eerste periode geen tijd meer voor hebben.  Zorg daarom goed voor jezelf!