Afvallen op latere leeftijd

Catgeorie icoon Beweging, Gezondheid

Des te ouder je wordt, hoe moeilijker het is om fit te blijven. Veel mensen lopen hier vroeg of laat tegenaan. Want ook al leef je gezond, dat buikje is vaak moeilijk te voorkomen. Afvallen is altijd een uitdaging, maar als je wat voor ouder bent kost het je toch echt meer moeite.

De oorzaak
Vanaf 30 daalt jaarlijks het testosteron niveau. Spieropbouw gaat dan lastiger en daardoor kan het zijn dat je spiermassa afneemt. Als dat gebeurd, verbrand je minder en daardoor kom je aan in gewicht. Daarnaast is de stoelgang ook een belangrijke factor. Deze gaat helaas met de jaren langzamer werken. Hetgeen wat je eet, ook al is dat precies hetzelfde als vroeger en dezelfde hoeveelheid, wordt minder efficiënt omgezet in energie. 

Bewegen
Als je ouder wordt kun je misschien niet meer zo intensief sporten als voorheen. Je wordt sneller moe en hebt langer last van de training. Maar voldoende beweging is juist erg belangrijk. Kies in plaats van hardlopen voor wandelen, zodat je je conditie op peil houdt. Daarnaast is het belangrijk ook je spieren te trainen. Door middel van cardiotraining  verbrandt je veel calorieën, maar door krachttraining kun je dit proces nog effectiever maken. Bedenk je vooraf dat je je lichaam niet overbelast tijdens het trainen en kies dus voor een work-out die er rekening mee houdt dat je geen 25 meer bent ;). Probeer bijvoorbeeld de 55+ work-out met Leontien! 

Voeding
Gezonde voeding is echt key om af te vallen. Minder gaan eten is de grootste fout, zeker als je ouder bent. Belangrijk is gevarieerd eten en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarbij is het belangrijk te zorgen voor kleinere porties. Je krijgt op die manier voldoende voedingsstoffen binnen, je voorkomt een hongergevoel en je houdt de hele dag je spijsvertering op gang. Het is goed dat je de helft van je bord vult met groenten en fruit, die arm zijn aan calorieën. Ze bevatten veel vezels en voedingsstoffen die belangrijk zijn naarmate je ouder wordt. Vezels zijn een andere belangrijke voedingsstof voor ouderen. Net als groenten en fruit zijn volle granen ook een bron van vezels. Bovendien helpen volle granen ook om aan je dagelijkse vitamine B-, ijzer-, magnesium- en seleniumbehoefte te voldoen.

Leefstijl
Conclusie is dat je niet minder moet gaan eten, maar moet letten op wat je eet. Laat af en toe een wijntje en een stukje taart staan en eet vooral genoeg groente, fruit en vezels. Daarnaast is bewegen belangrijk, maar wel met mate omdat je lichaam nu eenmaal langer moet herstellen naarmate je ouder wordt. Vind de juiste balans in voeding en bewegen en voel je een stuk beter!